ایران دریلینگ: سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر پس از ٣٦ ساعت عملیات پیچیده و طاقت فرسا عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) در موقعیت جدید اکتشافی واقع در بلوک ٨,١ خزر مستقر شد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از شانا مسعود متین فرد، سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر، در تشریح جزئیات این عملیات گفت: پس از برنامهریزی برای جابجایی و انتقال سکوی امیرکبیر به موقعیت جدید اکتشافی، مطالعات لازم با هدف آنالیز رشتههای مهار سکو و عملیات لنگراندازی از سوی دانشگاه صنعتی شریف آغاز و در مرحله بعدی، پیمانکار انتقال سکو انتخاب شد.
وی تصریح کرد: قبل از آغاز عملیات پیش لنگراندازی، آنالیز ریسک، آنالیز خطر و طرح اقتضایی عملیات پیش بینی و بررسی شد. متین فرد با اشاره به آغاز عملیات پیش لنگراندازی از حدود سه ماه قبل، ادامه داد: در مرحله نخست، چهارلنگر و در مرحله دوم سه لنگر در موقعیت جدید اکتشافی مستقر و به تدریج مقدمات انتقال سکو فراهم شد. وی با اشاره به حجم و پیچیدگی زیاد عملیات پیش لنگراندازی، اظهارکرد: این عملیات با استقرار هفت رشته زنجیر یکهزار و ١٠٠ متری با استفاده از سه شناور کاسپین ١، کاسپین ٢ و کاسپین ٣ اجرایی و لنگر هشتم بعنوان لنگر آخر، نیز همزمان با انتقال سکو به موقعیت جدید انتقال یافت.
سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر با بیان اینکه عملیات انتقال سکوی امیرکبیر عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) با موفقیت پایان یافت، افزود: با توجه به پایان یافتن عملیات انتقال این سکو، در ساعات نزدیک شامگاه و تاریکی هوا، عملیات مهار سکو به امروز (چهارشنبه، ششم مردادماه) موکول شده است و پیشبینی میکنیم در نهایت ظرف ٣٦ ساعت آینده مهار سکو و اتصال زنجیرها به پایان برسد و سکو بصورت ایمن و مهارشده در موقعیت جدید استقرار یابد.
متین فرد، توانایی حفاری در آبهای عمیق را خصوصیت بارز سکوی امیرکبیر عنوان کرد و گفت: این سکو برای حفاری تا عمق یکهزار متری از سطح دریا و تا عمق ٦ هزار متری از بستر دریا طراحی شده و در نوع خود در خاورمیانه منحصر به فرد است. سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر تصریح کرد: سکوی امیرکبیر با وزن ١٥ هزار تن به وسیله هشت لنگر ٢٠ تنی مهار میشود که هر کدام از لنگرها با یکهزار و ١٠٠ متر زنجیر که هر متر آن ١٢٥ کیلو وزن دارد در مهار سکو نقش آفرینی میکنند و این مشخصات، عملیات را به عملیاتی پرریسک بدل کرده بود.
وی با اشاره به استفاده از شناورهای کاسپین ١، ٢ و ٣ در این عملیات جابجایی، یادآور شد: این شناورها قابلیتهای فراوانی دارند و از این جهت از داراییهای ارزشمند صنعت نفت بشمار میروند. متین فرد اعلام کرد: این عملیات به همت پیمانکاران ایرانی و با نظارت و مدیریت عالیه شرکت نفت خزر اجرایی شد.
بر اساس اعلام شرکت نفت خزر، با توجه به لزوم توسعه فعالیتهای اکتشافی این شرکت در بخش عمیق خزر منطبق با اهداف و ماموریتهای تعریف شده، پس از مطالعات جامع فنی و مهندسی مورد نیاز، امکان اجرای عملیات ممکن شد و با لحاظ کردن تمام مسائل مرتبط با موضوع از جمله رعایت مسائل ایمنی، ارزیابی خطر (Risk assessment) و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی موقعیت جدید، عملیات پیش لنگر اندازی طبق روش اجرایی تهیه شده و بر اساس طرح چیدمان لنگرها (Anchor pattern) با موفقیت انجام شد و به دنبال آن، عملیات انتقال سکو عصر دیروز.... با موفقیت پایان یافت.
سکوی ١٥ هزار تنی امیرکبیر تنها سکوی نیمهشناور ایران است که بهمنظور انجام عملیات حفاری اکتشافی و توسعهای در دریای خزر فعالیت میکند و مهار این دستگاه در محل حفاری بهدلیل شناور بودن اهمیت ویژهای دارد. عملیات جابجایی و انتقال سکوی نیمه شناور امیرکبیر که از بامداد روز دوشنبه (چهارم مردادماه) آغاز شده بود، عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) با موفقیت پایان یافت.
وی تصریح کرد: قبل از آغاز عملیات پیش لنگراندازی، آنالیز ریسک، آنالیز خطر و طرح اقتضایی عملیات پیش بینی و بررسی شد. متین فرد با اشاره به آغاز عملیات پیش لنگراندازی از حدود سه ماه قبل، ادامه داد: در مرحله نخست، چهارلنگر و در مرحله دوم سه لنگر در موقعیت جدید اکتشافی مستقر و به تدریج مقدمات انتقال سکو فراهم شد. وی با اشاره به حجم و پیچیدگی زیاد عملیات پیش لنگراندازی، اظهارکرد: این عملیات با استقرار هفت رشته زنجیر یکهزار و ١٠٠ متری با استفاده از سه شناور کاسپین ١، کاسپین ٢ و کاسپین ٣ اجرایی و لنگر هشتم بعنوان لنگر آخر، نیز همزمان با انتقال سکو به موقعیت جدید انتقال یافت.
سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر با بیان اینکه عملیات انتقال سکوی امیرکبیر عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) با موفقیت پایان یافت، افزود: با توجه به پایان یافتن عملیات انتقال این سکو، در ساعات نزدیک شامگاه و تاریکی هوا، عملیات مهار سکو به امروز (چهارشنبه، ششم مردادماه) موکول شده است و پیشبینی میکنیم در نهایت ظرف ٣٦ ساعت آینده مهار سکو و اتصال زنجیرها به پایان برسد و سکو بصورت ایمن و مهارشده در موقعیت جدید استقرار یابد.
متین فرد، توانایی حفاری در آبهای عمیق را خصوصیت بارز سکوی امیرکبیر عنوان کرد و گفت: این سکو برای حفاری تا عمق یکهزار متری از سطح دریا و تا عمق ٦ هزار متری از بستر دریا طراحی شده و در نوع خود در خاورمیانه منحصر به فرد است. سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر تصریح کرد: سکوی امیرکبیر با وزن ١٥ هزار تن به وسیله هشت لنگر ٢٠ تنی مهار میشود که هر کدام از لنگرها با یکهزار و ١٠٠ متر زنجیر که هر متر آن ١٢٥ کیلو وزن دارد در مهار سکو نقش آفرینی میکنند و این مشخصات، عملیات را به عملیاتی پرریسک بدل کرده بود.
وی با اشاره به استفاده از شناورهای کاسپین ١، ٢ و ٣ در این عملیات جابجایی، یادآور شد: این شناورها قابلیتهای فراوانی دارند و از این جهت از داراییهای ارزشمند صنعت نفت بشمار میروند. متین فرد اعلام کرد: این عملیات به همت پیمانکاران ایرانی و با نظارت و مدیریت عالیه شرکت نفت خزر اجرایی شد.
بر اساس اعلام شرکت نفت خزر، با توجه به لزوم توسعه فعالیتهای اکتشافی این شرکت در بخش عمیق خزر منطبق با اهداف و ماموریتهای تعریف شده، پس از مطالعات جامع فنی و مهندسی مورد نیاز، امکان اجرای عملیات ممکن شد و با لحاظ کردن تمام مسائل مرتبط با موضوع از جمله رعایت مسائل ایمنی، ارزیابی خطر (Risk assessment) و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی موقعیت جدید، عملیات پیش لنگر اندازی طبق روش اجرایی تهیه شده و بر اساس طرح چیدمان لنگرها (Anchor pattern) با موفقیت انجام شد و به دنبال آن، عملیات انتقال سکو عصر دیروز.... با موفقیت پایان یافت.
سکوی ١٥ هزار تنی امیرکبیر تنها سکوی نیمهشناور ایران است که بهمنظور انجام عملیات حفاری اکتشافی و توسعهای در دریای خزر فعالیت میکند و مهار این دستگاه در محل حفاری بهدلیل شناور بودن اهمیت ویژهای دارد. عملیات جابجایی و انتقال سکوی نیمه شناور امیرکبیر که از بامداد روز دوشنبه (چهارم مردادماه) آغاز شده بود، عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) با موفقیت پایان یافت.
کد خبر : 1185
ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir